قهرمان و ضد قهرمان در حماسۀ «رستمنامۀ» الماسخان کَندولهای کرمانشاهی
نویسندگان
چکیده مقاله:
الماسخان کَندولهای کرمانشاهی از شاعران حماسهسرای بومی و محلی است که داستانهای حماسی و غنایی فراوانی را به زبان کردی گورانی سرودهاست و یکی از این منظومههای حماسی، «رستمنامه» است که شرح نبردهای سپاه ایران به سپهسالاری رستم با سپاه دیوان به سرکردگی زنون جادو میباشد. این مقاله با هدف تبیین و تحلیل شخصیّتقهرمان و ضد قهرمان در حماسۀ «رستمنامۀ» به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و نتایج آن نشان میدهد که قهرمانان و ضد قهرمانان در این منظومۀ حماسی اگر چه در نبردهای فیزیکی و تن به تن و نیز بهرهگیری از ابزارهای نبرد و شیوههای جنگاوری شیوهای تقریباً یکسان دارند و در نبردها با یکدیگر همبری میکنند؛ امّا هدفی دوگانه دارند، چنان که قهرمان با تکیه بر نیرویی اهورایی و آنسری برای احیای منش، دادگری، سخاوت، رادمردی و شهامت میجنگند که نیاز جامعۀ بشری در همۀ دورانهاست، امّا ضد قهرمان نمایندۀ اهریمنی، تاریکی، بدمنشی، فریب، دشمنی و ... است. همچنین شاعر گاهی در شخصیّت قهرمان و یا ترسیم عملکرد او در نبرد و غیر آن، خواستههای خود را به نمایش میگذارد و گویی قهرمانان این داستان حماسی، وسیلهای و پوششی برای بیان دیدگاههای بشردوستانۀ الماسخان کندولهای و یا نوع بشر است که این گونه افسانهها و داستانهای حماسی و آیینی از ذهن و زبانش تراویدهاست.
منابع مشابه
قهرمان و ضد قهرمان در حماسۀ «رستم نامۀ » الماس خان کَندوله ای کرمانشاهی
الماس خان کَندوله ای کرمانشاهی از شاعران حماسه سرای بومی و محلی است که داستان های حماسی و غنایی فراوانی را به زبان کردی گورانی سروده است و یکی از این منظومه های حماسی، «رستم نامه» است که شرح نبردهای سپاه ایران به سپهسالاری رستم با سپاه دیوان به سرکردگی زنون جادو می باشد. این مقاله با هدف تبیین و تحلیل شخصیّتقهرمان و ضد قهرمان در حماسۀ «رستم نامۀ » به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و نتایج آن نشان م...
متن کاملقهرمان علیه قهرمان
در ادب فارسی شاهنامه ی فردوسی، به عنوان بزرگترین اثر حماسی ملّی، نمودگار چهره ی قهرمانان و ضدِّ قهرمانان بسیاری است که رودرروی یکدیگر قرارمی گیرند. این تحقیق درپیِ رسیدن به این اهداف و پاسخگویی به این پرسش ها می باشد: 1. چگونگیِ روند قهرمان سازی در حماسه برپایه ی شاهنامه ی فردوسی، 2. یافتن ریشه ی تقابل های میان قهرمانان شاهنامه و آیا رابطه ا ی میان این تقابل ها و نبرد اسطوره ای میان نیروهای خیر(اهور...
15 صفحه اولضد قهرمان در شاهنامه و منظومههای پهلوانی ایران
مقاله حاضر به منظور بررسی چهره ضد قهرمانان در حماسههای ملّی ایران، به شیوه کتابخانهای نوشته شده است و یافتههای پژوهش به شکل توصیفی و تحلیلی ارائه شدهاند. آنچه در حماسههای ایرانی حایز اهمیّت فراوان است، جدال دو نیروی خیر و شرّ است. قهرمانان تجلّیگاه همه صفات و خصایل پسندیده هستند و ضد قهرمانان جلوهگاه صفات و ویژگیهای اهریمنی؛ از این رو ضد قهرمانان گاه با انگیزه های نفسانی، و گاه به منظور کاستن...
متن کاملبازتاب حماسۀ ملی بر شاهدنامه الهامی کرمانشاهی
شاهنامۀ فردوسی همواره به صورت یک جریان فرخندۀ فرهنگی و ادبی تا امروز ادامه و استمرار داشته است و به عنوان یک منبع ارزشمند از عناصر اسطورهای و حماسی ایران، بر آثار حماسی پس از خود به ویژه حماسههای مذهبی تأثیر فراوان گذاشته است. حماسههای مذهبی پس از زوال حماسههای ملّی آغاز میشوند. در دورۀ قاجار به دلیل نهضت بازگشت ادبی و وقوع انقلاب مشروطه و تحوّلات آن، حماسههای فراوانی با موضوع عاشورا ...
متن کاملویکتور هوگو، نویسنده ی قهرمان پروریا قهرمان سخنوری
مفهوم تعهد نزد نویسندگان فرانسوی ریشه در تحولات سیاسی و اجتماعی قرن نوزدهم فرانسه دارد. مانند بسیاری از شاعران و نویسندگان نسل رمانتیک، ویکتور هوگو نیز نویسنده ای متعهد بود، اما این تعهد نزد او به شیوه ای خاص در آثارش متبلور می گردید؛ زیرا که هوگو به عنوان یک نویسنده در کنار خلق آثار ادبی، خود شخصا" به معنای واقعی درگیر مسائل سیاسی و اجتماعی جامعه ی خویش بود. هوگو دارای لقبی چون "پر دو فرانس" ب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 5 شماره 3
صفحات 1- 28
تاریخ انتشار 2015-12-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023